*|MC:SUBJECT|*

Der er millioner på spil… 

 

De sociale medier bliver den 3. fase i it-revolutionen.

At købe direkte igennem sociale medier
vil revolutionere vores indkøbsmønster.

...det handler alt sammen om vores
følelser ...
og dine følelser!

Men først lige en hurtig gennemgang af aktuelle facts:

Engang havde detailhandlen styr på kunderne når de trådte ind i butikken, men med smartphones er alt ændret. Kunderne surfer løs, og bruger mere og mere tid på de sociale netværk, og nethandlen slår alle rekorder. 

Som det nyeste forsøger netværkene nu at knytte de såkaldt sociale butikker til deres øvrige tjenester. Sociale netværk som Facebook, Twitter og Instagram knokler løs for at gøre det muligt for forbrugere at købe varer via deres netværk.

Denne 3. bølge handler om de store følelser - at knytte bånd til forbrugerne, om nærvær og om at viderbringe en historie, der er mere end blot en pengeoverførsel.

Her fører Instagram ved at fungere som udstillingsvindue for mode, brugskunst og luxusartikler, og det vil ikke vare længe før at de er klar med en “køb” knap. 

Facebook, Twitter og Pinterest bevæger sig også hastigt ind på e-handlens territorium. Ud over at tilføje ’Køb’-knapper indbygger Facebook simple handelsfunktioner på firmaers sider, så brugerne nemt kan købe direkte fra en annonce. Twitter gjorde det sidste år muligt for brugerne at købe fra tweets, mens Pinterest har indført særlige sider, hvor produkter er til salg.

Hvordan etablerer man en følelsesmæssig
forbindelse til sine kunder?


Her er nogle eksempler på hvordan man kommunikerer følelsesmæssigt med sine kunder:

Brug de 3 F’er: Vi følger i stigende grad de anbefalinger vi får fra Friends, Family and people we Follow. Modebloggerne er gode til at skabe sammenhæng mellem umiddelbare personlige oplevelser og samtidig viderbringe de nyeste trends om “fast moving consumer goods” som mode, mad, skønhed og oplevelser. Det er vigtigt at komme i dialog med denne del af de sociale medier, da denne form for kommunikation er personlig farvet og derfor opleves som meget troværdig...

 

Mere branding med personlighed:

Det er ikke nyt at bruge kendte ansigter i stedet for modeller, men der er en voksende trend med at bruge ældre ikoner. Modeverdenens flirt med modne modeller startede da 1990’ernes supermodellerne vendte tilbage som blikfang under finanskrisen i 2008. Efterfølgende har Céline brugt 80-årige Joan Didion, Sant Laurent har brugt 71-årige Joni Mitchell. Læg dertil Charlotte Rampling 68, Hellen Mirren 69 og sidst har jeg set Ringo Star 75, som model for John Varvatos læderjakker. En trend som bruger kulturpersonligheder til at iscenesætte en historie om at deres brand er langtidsholdbar. Det understreger ligeledes en stigende kvalitetsbevidsthed indenfor tøj, mad og boligindretning, så produkterne brandes som en slags kunstobjekter.

På samme måde er trenden at tøj og boligindretning udstilles som kunstobjekter på et museum!

Butikkerne bliver mere og mere presset af den stigende online handel, og derfor må de nødvendigvis også forny sig. Det er slut med standard butiksinventar. Nu handler det om at understrege det unikke brand ved at iscenesætte, at tænke anderledes og at indrette butikken med stor personlighed. Det giver oplevelser som folk husker og vil komme tilbage til.

Nye undersøgelser tyder på at der vil komme mere synergi mellem de fysiske butikker og onlinebutikkerne, så hverken mærker eller kunder længere tænker over de to typer butikker som værende opdelte… eller at de kannibaliserer på hinanden.

 

Og der er mange flere eksempler…

 

Men for mig handler det først og fremmest om at fortælle en troværdig historie... det kan være om håndværk, tradition og arv. Det kan være om materialer, bæredygtighed eller noget helt tredje…

Det handler kort sagt om at give
forbrugerne 
en oplevelse.

Derfor skal du finde dit eget "urtebed" 

Det bliver mere og mere klart at vi alle må se ind i os selv og finde vores eget DNA. I denne 3. revolution omkring de sociale medier er du kun synlig, hvis du har en historie at byde på. Så kig ind ad, og find dit eget “urtebed” - dyrk din virksomheds særpræg! Find dine styrker og fortæl en historie, der giver oplevelse og værdi.

Fortæl fra hjertet så du og din virksomhed kan blomstre...

Hvis alt dette giver mening, og du føler at du kan gøre det bedre...? Så lad os få en snak om hvordan man agerer i en verden som i højere grad styres af de sociale medier, og hvordan du kan skabe følelsesmæssige bånd til dine kunder.

Få dig en partner som har sjæl og oplevelse nok til at formidle jeres historie på en troværdig måde og har samme mål som dig. Nemlig succes for dig og din virksomhed.

Jeg håber at ovenstående kan inspirere,  sætte tanker igang og skabe nye og frugtbare løsninger...

KH. Torben Bjerregaard